Ocenění absolventů Severočeskou pobočkou ČGS (2024)

Severočeská pobočka České geografické společnosti na přelomu roku již podesáté! ocenila kvalifikační práce absolventů UJEP v oboru geografie a jí příbuzných oborech.

Severočeská pobočka ČGS každoročně oceňuje vynikající kvalifikační práce studentů v oblasti geografie, které byly v uplynulém roce obhájeny na UJEP v Ústí nad Labem a doporučeny státnicovými komisemi. Cílem je jednak upozornit odbornou veřejnost na práce hodné zřetele, jednak motivovat absolventy k další práci pro obor geografie! Ocenění se děje pravidelně u příležitosti Dnů geografie, tedy v listopadu, případně na sklonku roku při jiné vhodné příležitosti (seznam prací i z předchozích ročníků).

Za rok 2024 byly oceněny hned tři kvalitní diplomové práce absolventek oboru geografie na PřF UJEP:

1) Komparace postavení geografie ve vzdělávacím systému Česka a Řecka
(autorka Mgr. Romana Dlasková, vedoucí dr. Petr Trahorsch)

Diplomová práce se zabývá postavením geografie jako samostatného vzdělávacího předmětu ve vzdělávacích systémech Česka a Řecka a koncepcí geografického vzdělávání v těchto státech. Práce vychází především z aktuálně platných kurikulárních dokumentů zkoumaných států, dále z výsledků dotazníkového šetření mezi učiteli geografie na úrovni primárního a nižšího sekundárního vzdělávání (ISCED 1 a ISCED 2) a z dat získaných prostřednictvím případových studií. Výsledky ukázaly, že je podoba geografického vzdělávání ve zkoumaných státech do značné míry podobná – převažuje přírodovědné pojetí výuky, učitelé využívají v obdobné míře stejné metody a organizační formy. Výuka geografie probíhá na úrovni základního vzdělávání v obou státech čtyři roky. Rozdíly jsou patrné ve stupni centralizace vzdělávacích systémů a v nejčastěji využívaných didaktických prostředcích.

2) Komparativní analýza úloh didaktického testu Zeměpisné olympiády kategorie C v letech 2018–2022
(autorka Mgr. Kateřina Kroutilová, vedoucí dr. Petr Trahorsch)

Diplomová práce se zabývá analýzou úloh didaktického testu Zeměpisné olympiády kategorie C v letech 2018-2022 s důrazem na typologii úloh, kognitivní náročnost, koncept prostoru a použití nástrojů reprezentací. Teoretická část popisuje fungování, strukturu a význam Zeměpisné olympiády, mezinárodní zeměpisné soutěže, nadané žáky a klasifikaci učebních úloh. Experimentální část zahrnuje výpočet reliability analyzovaných dat pomocí metody Cohenova kappa a odpovědi na vymezené výzkumné otázky. Hlavním přínosem této diplomové práce je představení závislosti typologie úloh a použití nástrojů reprezentací na kognitivní náročnost úloh Zeměpisné olympiády. Typ úlohy ani nástroje reprezentací přímo neovlivňují kognitivní náročnost, avšak s novějšími ročníky soutěže kognitivní náročnost roste.

3) Míra participace v Ústeckém kraji
(autorka Mgr. Leona Vaculovičová, vedoucí dr. Jan Píša)

Diplomová práce je zaměřena na míru participace v Ústeckém kraji, tedy jakou formou a v jakém rozsahu se občané zapojují do řešení věcí veřejných a do rozhodovacích procesů ve vybraných obcích Ústeckého kraje. Zájmovým územím je Ústecký kraj, který odpovídá definici starého průmyslového regionu, a který byl v minulosti postižen poválečným odsunem Němců. V rámci diplomové práce jsou stanoveny tři výzkumné cíle: objasnit míru a způsoby participace ve vybraných obcích, objasnit, jaký potenciál představuje participace občanů pro lokální a regionální rozvoj a objasnit příčiny určité míry participace v kontextu využívaných participačních nástrojů. Z metodologického hlediska je práce založena na kvantitativním zhodnocení míry participace v jednotlivých obcích Ústeckého kraje, na jehož základě byly vybrány obce pro podrobnější výzkum, který je složen z polostrukturovaných rozhovorů se zástupci veřejné sféry a zástupci aktivních občanů. Z výsledkové části této práce lze vyvodit, že na míru participace má v Ústeckém kraji vliv populační velikost obce a její geografická poloha. V rámci Ústeckého kraje mají lepší předpoklady k vyšší míře participace venkovské obce, a to především ty, které svou geografickou polohou spadají do rekreačních a přírodně atraktivních oblastí.

Všem oceněným gratulujeme!