Závěrečné práce
Interní vedoucí závěrečných prací

Obory: sociální a regionální geografie, geografie životního prostředí
- Regionální disparity zemí EU a jejich proměny (lze dále diferencovat disparity populační, ekonomické, sociální event. kulturní; popř. dle skupiny států, za jednotky NUTS II) – (DP)
- Globální vývojové změny makroregionů světa a jejich příčiny
- České regiony NUTS II – geografické hodnocení, specifika a problémy regionů (Severozápad, atd., identická metodika pro odlišná území, série BP) – (BP)
- Geografie problémových oblastí mikroregionů Ústeckého kraje (např. tzv. sociálně vyloučené lokality, sociální stres) – (BP/DP)
- Česká vysokoškolská geografie a srovnání se zeměmi EU (metodiky hodnocení vysokých škol, řazení geografie mezi skupiny věd, hlavní geografické přínosy, event. geografické školy) – (DP)
- Registr závěrečných prací na katedře geografie UJEP v Ústí nad Labem a jejich hodnocení (BP)

doc. RNDr. Martin Balej, Ph.D.
Obory: krajinná ekologie, geoekologie
- Tvorba abiokomplexů malého modelové oblasti
- Percepce krajiny, změn v krajině – komparace různých sociálních skupin
- Tvorba abiokomplexů a vymezení střetů a rezerv v území

Obory: kartografie, regionální rozvoj
- Role administrativních regionů na utváření regionální identity
- Proměny administrativních hranic států bývalého Rakouska-Uherska
- Vnímání hranic obyvatelstvem regionů
- Geografická jména jako symbol území
- Nová regionálně geografická charakteristika regionu
- Geografické téma věnující se Banátu v Rumunsku (při Erasmus Temešvár)
- Výzkumná témata nové regionální geografie (regionální identita a identita regionů, hranice, geografická jména, symboly)

doc. PhDr. RNDr. Jan D. Bláha, Ph.D.
Obory: kartografie, hodnocení kartografických děl, kognitivní mapování, kulturní geografie
- Hodnocení vybrané kartografické produkce z expertního a uživatelského hlediska
- Uplatnění mentálních map v geografickém výzkumu
- Geografická vizuální informace / Vizuální informace ve výuce geografie, vizualizace jevů v geografii (analýza a návrh nového řešení)
- Výše uvedené jsou spíše oblasti, v rámci nichž lze téma práce řešit, bližší specifikace podá vyučující.

Obory: geoinformatika, krajinná ekologie
- Prostorové analýzy dostupnosti služeb (BP, DP)
- Volební geografie z pohledu prostorových dat (BP, DP)
- Geografie urgentní medicíny, zpracování a vyhodnocení dat (spolupráce s Krajem a Zdravotnickou záchrannou službou) (BP, DP)
- Vliv politických hranic na vývoj krajiny (BP, DP)
- Metody Deep Learning (strojové učení) v rozpoznání geoobjektů a klasifikaci leteckých a družicových snímků

Obory: geomorfologie
- Digitalizace záznamů o těžebních a výsypkových lokalitách v Mostecké pánvi v prostředí GIS
- Proměny krajiny Mostecké pánve vlivem antropogenní činnosti (vybrané lokality)
- Geomorfologické mapování či analýza vybrané lokality (možnost doplnění o využití UAV) + preference hnědouhelných lomů

Obory: fyzická geografie (hydrologie, meteorologie, klimatologie), geografie cestovního ruchu
- Vypracování algoritmu výpočtu pH srážek
- Geografická charakteristika vybraného povodí
- Geografická charakteristika Východního Krušnohoří
- Problematika sucha na vybraném území

Obory: fyzická geografie, pedologie, paleogeografie kvartéru
- Klimatické změny v kvartéru na základě studia spraší a paleopůd
- Pedologie, půdní mapování

Obory: rurální geografie, rozvoj venkova, ekonomická geografie, regionální geografie, regionální rozvoj / rozvoj venkova, prostorové plánování
- Transformace ekonomiky měst a regionů, hodnocení míry rozvoje
- Aktéři a podmínky rozvoje venkova, využití místních zdrojů
- Podnikání a práce z domu na venkově
- Řetězce přidané hodnoty na venkově a lokalizace venkovských ekonomik
- Nezemědělské venkovské ekonomiky s důrazem na průmyslové podniky/zóny na venkově
- Rurální idyla na obalech potravin
- Přeshraniční interakce a spolupráce v česko-německém příhraničí
- Průmyslové dědictví, industriální turismus a regionální rozvoj

Obory: fyzická geografie
- Přírodní hrozby a rizika v krajině (regionálně geografická studie)
- Terénní výzkum a dokumentace geologických a geomorfologických objektů v krajině (regionálně geografická studie) pro účely výuky fyzické geografie

Obory: politická a regionální geografie, geopolitika, ekonomická geografie
- Hrozby nacionalismu na příkladu regionu střední Asie
- Diktátorská politika a její dopady na národnostní složení států střední Asie
- Migrace čínských obyvatel do střední Asie v kontextu stavby železnice Nová hedvábná stezka
- Čínské velmocenské ambice na africkém kontinentu

RNDr. Silvie R. Kučerová, Ph.D.
Obory: geografie vzdělávání, geografické vzdělávání, regionální rozvoj, rurální geografie, kulturní geografie
- Geografické aspekty vývoje sítě škol ve vybrané oblasti Česka nebo jiného státu
- Komparace vývoje sítě škol v Česku a v zahraničí
- Faktory volby školy (základní či střední)
- Marketizace školství
- Dopady pandemie Covid-19 nebo válečného dění na Ukrajině na vztahy základních škol a jejich komunit (např. umisťování dětí ukrajinských válečných běženců do škol)
- Image městské a venkovské základní školy
- Prostorové souvislosti umístění rodiči oblíbených versus problémových škol
- Vliv základního školství na formování regionální identity obyvatel
- Rozvojové problémy periferních oblastí (nejrůznější problémy vyplývající z perifernosti území); vhodné reflektovat důsledky pandemie Covid-19
- Rozvojové problémy strukturálně postižených oblastí (nejrůznější problémy především společenského, kulturního a ekonomického charakteru; vhodné reflektovat důsledky pandemie Covid-19
- Dědictví minulosti a rozvoj lokalit a regionů, revitalizace prostředí (path-dependency)
- Hranice, pohraničí se zaměřením na sociokulturní otázky (sociokulturní otázky pohraničí Česka dosidlovaného po 2. světové válce)

Obory: regionální geografie, interpretace kulturního/přírodního dědictví, didaktika geografie/místně zakotvené učení
- Interpretace kulturně historického dědictví pomocí naučných prvků v krajině (případová studie, analýza)
- Interpretace místního kulturního/přírodního dědictví z perspektivy udržitelného života v příhraničí
- Interpretace hodnot krajiny (vybraný příklad z česko-německého pohraničí)
- Místně zakotvená badatelská výuka jako forma (environmentálního, geografického) vzdělávání pro II. stupeň ZŠ/gymnázia: Návrh výukového programu
- Za poznáním místního kulturního/přírodního dědictví: Návrh vzdělávacího programu (mládež, dospělí)
- Metody místně zakotveného učení/Questing ve výuce na II. stupni ZŠ/gymnáziu
- Questing jako jedna z forem interpretace a poznávání místního přírodního/kulturního dědictví Ústeckého kraje
- Udržitelný život a rekreace/turismus v Krušných horách (případová studie)

Obory: regionální geografie Evropy (stř. a JV), dějiny geografie a cestovatelství
- Geografická charakteristika vybraných (zejména evropských) regionů
- Aktuální problémy cestovního ruchu a jejich geografické souvislosti
- Dějiny geografie (opomíjené osobnosti apod.)
- Geografie sportu

Obory: životní prostředí, fyzická geografie, geografie vzdělávání
- Rozšíření invazních neofytů ve vybraném území
- Geografické aspekty a environmentální dopady produkce ořechů
- Geografické aspekty a environmentální dopady chovu psů a koček
- Environmentální dopady digitalizace
- Postoje veřejnosti k opatřením na ochranu klimatu

Obory: geografie vzdělávání, 3D modelování
- 3D rekonstrukccé zaniklého sídla
- 3D rekonstrukce bývalého kampusu UJEP
- 3D rekonstrukce zaniklé lokality v Ústí nad Labem
- Analýza potenciálu využití 3D modelu zaniklé krajiny v cestovním ruchu
- Tvorba databáze zaniklých lokalit města Ústí n. L. s využitím platformy ArcGIS Online
- Využití platformy ArcGIS Online pro výuku zeměpisu (vhodné pro učitelské obory)
- Koncept volby školy
- Problematika spádových obvodů či mimospádových žáků základních škol
- Problematika kapacit škol a počtu žáků
- Vývoj vzdělanosti populace v Česku (prostorové aspekty)
- Dostupnost studijních oborů středních škol v Česku
Jsou vítány vlastní návrhy témat z oblasti geografie vzdělávání a 3D modelování.

Obory: urbánní environmentalistika, životní prostředí
- Urban Health
- Problémy měst

Obory: rurální geografie, ekonomická geografie
- Analýzy dílčích problémů starých průmyslových regionů a možností jejich řešení (např. odliv obyvatel, sociální vyloučení, kvalita veřejného prostoru)
- Proměny lidského (např. brain drain) a sociálního kapitálu v Ústeckém a Karlovarském kraji, vybraných mikroregionech, nebo městech
- Transformace starých průmyslových regionů/měst (lze zaměřit na dílčí aspekty transformace a téma řešit kvalitativně, kvantitativně, či kombinovaně)
- Proměny venkovských regionů/lokalit (lze zaměřit na dílčí aspekty proměny a téma řešit kvalitativně, kvantitativně, či kombinovaně)
- Aktéři změny v hospodářsky slabých a strukturálně postižených regionech (lze zaměřit na specifické rozvojové téma – např. malé a střední podnikání, posilování sociálního a lidského kapitálu, sociální začleňování, inovace apod.)
- Další příbuzná regionálně rozvojová témata cílená spíše na komplexní pojetí rozvoje, nebo na jeho sociální a ekonomické aspekty (nikoli čistě na environmentální aspekty)

Obory: geomorfologie, přírodní rizika, environmentální dějiny, životní prostředí (měst)
- Zmírňování vybraných přírodních rizik (percepce rizik, hodnocení zranitelnosti, územně-plánovací opatření)
- Konflikty o využití území (percepce rozvojových priorit, zdroje, argumantace a průběh konfliktů)
- Analýzy vybraných historických přírodních hazardů (restrospektivní analýzy, tvorba geodatabází, vazba na proměny krajiny a společnosti)
- Vybrané problémy životního prostředí sídel (dopady, monitoring, územně-plánovací opatření)

Obory: fyzická geografie, antropogenní geomorfologie, historická geografie a environmentální dějiny
- Systém agrárních valů na vrcholu Hradiště u Litoměřic
- Agrární terasy zaniklých chmelnic na Úštecku
- „Nová divočina“ na příkladu Předního Cínovce
- Vývoj sadů ve 20. století na příkladu vybrané lokality v Českém středohoří
- Typologie plužin s využitím krajinných metrik
- Morfologická diverzita agrárních tvarů reliéfu v Krkonoších
- Komparace vybraných parametrů agrárních valů v Krušných horách a v Českém středohoří
- Vývoj ploch vinic v Litoměřické podoblasti v letech 1990–2023
- Vztah mezi vlastnostmi reliéfu a změnami ve využití ploch v letech 1843–2000 mezi Litoměřicemi a Liběchovem s důrazem na vinic

Obory: demografie
- Nejlidnatější země světa – Čína nebo Indie (demografický vývoj, problémy demografického vývoje, regionální rozdíly apod.)
- Diferenciace naděje dožití ve zdraví v Evropě (vztah k naději dožití, jakou část života prožijí obyvatelé různých evropských zemí v nemoci, souvislosti naděje dožití naděje dožití ve zdraví)
- Regionální aspekty šíření onemocnění COVID-19 v Česku/Evropě (dopady pandemie včetně poklesu naděje dožití ve vyspělých zemích)
- Historický vývoj obyvatelstva a jeho struktury na území současného Ústeckého kraje dle výsledků sčítání lidu, včetně aktuálních výsledků ze sčítání 2021
Po dohodě další témata z oblasti demografie, geografie dopravy a odpadového hospodářství.

Obory: rurální geografie, potravinová geografie, geografie jídla, udržitelnost
- Mlékárenský průmysl ve vybraném území z pohledu regionálních hodnotových řetězců (DP).
- Zemědělské podniky ve vybraném regionu a jejich strategie přežití v dobách krize (BP i DP).
- Lokální potraviny v nabídce nadnárodních řetězců (BP i DP).
- Lokální potraviny a ideální způsob jejich distribuce ke spotřebitelům (BP i DP).
- Dostupnost lokálních potravin ve vybraném městě (BP).
- Lokální potraviny ve veřejném stravování (školní jídelny, nemocnice, domovy důchodců, apod.) (BP i DP).
- Myslivost na českém venkově a její potenciál z hlediska udržitelnosti (BP).
Student/ka může navrhnout vlastní téma zaměřené na problematiku udržitelnosti zemědělsko-potravinových systémů a rozvoje venkova.

Obory: udržitelná mobilita, environmentálně motivované nástroje v dopravě
- Dopravní problémy malých a středních měst střední a východní Evropy
- Hodnocení plánů udržitelné městské mobility
- Změny dopravního chování v závislosti na projevu klimatické změny
- Geografie bariér na příkladu českých měst
- Hodnocení a budoucí rozvoj dopravní sítě vybraného regionu
- Vnímání bezpečnosti dopravy žáky základních/středních škol

Obory: udržitelný cestovní ruch, lokální ekonomika v chráněných územích
- Potenciál ekoturismu/agroturismu v Česku
- Marketingová strategie vybrané destinace
- Životní cyklus destinace na konkrétním případu (popsání dané destinace v čase, porovnání konkrétních míst v jednotlivých fázích cyklu)
- Časová dynamika vybrané destinace (sezónnost, denní změny návštěvnosti)
- Speciální formy cestovního ruchu na příkladu ČR

Obory: geografické vzdělávání, vizuální geografická informace, didaktika primárního přírodovědného vzdělávání, regionální geografie
- Didaktické ztvárnění vybraného tematického celku ve výuce geografie (pouze BP)
- Pedagogické praxe ve vysokoškolském studiu (jejich hodnocení, analýza, srovnání, reflexe apod.)
- Geografické hodnocení vybraného regionu
- Analýza / hodnocení učebnic geografie nebo školních atlasů a jejich vlivy na procesy učení či vyučování
- Dětská pojetí a miskoncepce ve výuce geografie
- Analýza změn geografického kurikula
- Zjišťování názorů a postojů učitelů k didaktickým pomůckám (např. učebnice, školní atlasy apod.)
- Využití obrysových map a výuka místopisu na základní nebo středních školách
- Výzkum procesu učení pomocí metody eye-trackingu (metoda měří pohyby učí a lze z ní určit, na “co” jedinec zaměřuje svou pozornost a na co nikoliv) – bližší informace u vyučujícího
Případně další témata z oblasti geografického vzdělávání / didaktiky geografie (na základní, střední či vysoké škole, příp. mezi širší veřejností).
Externí vedoucí závěrečných prací

RNDr. Adam Emmer, Ph.D. (CzechGlobe)
(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Pavla Rašku)
- „Dam removals“ a jejich vliv na erozně-akumulační poměry a geomorfologické procesy
- Geografie, bibliometrie a trendy geomorfologického výzkumu ve střední Evropě
- Přírodní hrozby v Youtube videích

RNDr. Jan Klimeš, Ph.D. (Ústav struktury a mechaniky hornin AV ČR, v.v.i.)
(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Pavla Rašku)
- Využití geo- a earth-cachingu ve výuce/propagaci geomorfologie/fyzické geografie
- Historie využití půdy území v povodí potoka Rytina, České středohoří

Povodí Ohře, s.p.
(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Ivana Farského)
- Geomorfologický rozbor údolní nivy ve vztahu k povodním (konkrétní lokalita)
- Analýza historických povodní v konkrétním povodí (příčina, průběh, následek)
- Zhodnocení vývoje území za několik desetiletí (i s využitím leteckých a satelitních snímků)
- Zdokumentování vývoje hydrografie v povodí Bíliny (vodní toky, vodní stavby)
- Vliv geografických faktorů na výskyt povodní v povodí Ohře (povodí Ploučnice, povodí Bíliny ad.)
- Vyhodnocení vodohospodářského tématu pomocí GIS, IDRISI, DPZ apod. – analýza území (hydrologie, ochrana pozemků, eroze, vodní zdroje apod.)

Správa Chráněné krajinné oblasti České středohoří
Při zájmu o konkrétní téma si student/ka nejprve domluví vedení práce s interním pracovníkem katedry a společně dále kontaktují příslušnou osobu na AOPK, s níž upřesní zadání práce. Externisté vystupují jako konzultanti příslušných kvalifikačních prací.
- Obnova funkce revitalizované krajiny Podkrušnohoří
- Revitalizace krajiny Českého středohoří z pohledu vodního hospodářství
- Monitoring fyzikálně – chemických, biologických a hydromorfologických kvalit vybraných vodních toků
- Analýza územních plánů na území CHKO České středohoří s ohledem na riziko svahových pohybů.
- Agrolesnictví v polovině 19. století v CHKO České středohoří
- Změna hustoty sídelní sítě v oblasti Českého středohoří v období 20. – 21. století
- Krajinářsky významná zeleň ve vybrané části CHKO České středohoří
- Analýza vývoje využití území na Lounsku
- Preventivní hodnocení krajinného rázu (PHKR) pro vybranou oblast krajinného rázu (OKR) v CHKO České středohoří
- Nášlapné kameny jako inovativní řešení biokoridoru na Lounsku
Podorobnější popis jednotlivých témat zde.