Závěrečné práce
Pokyny ke zpracování a odevzdání závěrečných prací
Výběr tématu a vedoucího
- Vymyslet/vybrat téma a vedoucího práce dle nabídky na webu katedry (viz níže).
Ideálně do konce dubna LS 2. ročníku Bc. studia /LS 1. ročníku navazujícího studia. - Kontaktovat potenciálního vedoucího a konzultovat výběr tématu.
Začátkem května v LS 2. ročníku Bc. studia /LS 1. ročníku navazujícího studia. - Sepsat zadání (dle požadavků Ustanovení KGEO k závěrečným pracím a polí v příslušné sekci IS STAG – níže Zadání tématu do IS/STAG – bod 1) a konzultovat ho s vedoucím ještě před samotným zadáním do STAG (např. formou e-mailové korespondence).
Ideálně začátkem června LS 2. ročníku Bc. studia /LS 1. ročníku navazujícího studia.
Zadání tématu do IS/STAG
- Přepsat konzultované zadání do IS/STAG (sekce témata VŠKP → nové téma → zadané studentem). Následně v kolonce stav schvalování zvolit možnost “studentem založen podklad VŠKP” a uložit rozpracované téma. Hned poté tento stav schvalování změnit na “studentem dopracován podklad VŠKP” a znovu uložit.
Do posledního pondělí v červnu LS 2. ročníku Bc. studia /LS 1. ročníku navazujícího studia. - Informovat vedoucího, čekat na odsouhlasení tématu vedoucím práce, vedoucím katedry a garantem oboru. Se zahájením hlubokého studia tématu a prací na teoretické pasáži je ale možné začít i během schvalovacího procesu, pokud bylo zadání předem dostatečně konzultováno s vedoucím práce. Případné doporučené úpravy ze strany vedoucího katedry a garanta oboru bývají spíše dílčího charakteru.
Informovat vedoucího práce neprodleně po zadání, schvalování bude probíhat během července a srpna. - Pokud bude téma schváleno, lze přikročit níže k sekci Bakalářský a diplomový seminář – bod 1. Pokud téma nebude schváleno, je třeba ho na základě připomínek schvalovatelů přepracovat a znovu zadat do IS/STAG dle pokynů v této sekci Zadání tématu do IS/STAG – bod 1 a 2.
Přepracované zadání musí být vloženo na IS/STAG nejpozději do konce zkouškového období LS 2. ročníku Bc. studia /LS 1. ročníku navazujícího studia – tj. přibližně konec září.
Bakalářský a diplomový seminář
- Na začátku ZS v posledním roce studia informovat vyučující kurzů bakalářský/diplomový seminář I o své práci: název, vedoucí, předpokládaný termín odevzdání. Dále vyučující informovat o případném úmyslu vycestovat na zahraniční studijní pobyt, který může mít vliv na termín odevzdání kvalifikační práce.
Nejpozději do konce listopadu posledního akademického roku studia. - Absolvovat tzv. prezentaci rozpracovanosti BP/DP – podmínky a účel budou sděleny na kurzu bakalářský/diplomový seminář I.
Konec ZS posledního roku studia (obvykle přelom ledna a února) pro studenty odevzdávající BP/DP během následujícího LS. - Měsíc před plánovaným odevzdáním práce budou vyučující bakalářského/diplomového semináře II konzultovat připravenost BP/DP k jejímu odevzdání s vedoucím práce. Na základě jeho doporučení bude udělen zápočet za semináře v LS.
Konec března pro studenty obhajující na přelomu května a června (odevzdání práce v dubnu, přihlášky k SZZ v květnu) / konec května pro studenty obhajující na přelomu srpna a září (odevzdání práce a přihlášky k SZZ v červnu).
Změny zadání práce
- Po konzultaci s vedoucím práce může student provést dílčí úpravy zadání práce v IS/STAG. Dílčími úpravami se myslí zejména změny metodiky, konceptualizace tématu, nebo doplnění výzkumných otázek. Naopak, za dílčí změny nelze považovat úplnou změnu tématu práce (v takovém případě se jedná o zcela nové zadání práce).
Nejpozději do konce prosince v ZS posledního roku studia. Schvalování vedoucím práce, vedoucím katedry a garantem oboru proběhne během zkouškového období ZS (v lednu a únoru).
Odevzdání práce
- Po dohodě s vedoucím práce finalizovat digitální verzi práce a vyžádat od studijního oddělení či na sekretariátu katedry zaslání zadání práce.
Ideálně dva týdny před odevzdáním (dle harmonogramu akademického roku PřF). - Do IS/STAG doplnit podklady pro odevzdání práce a nahrát pdf verzi práce včetně vloženého zadání (+ případné přílohy), tj. odevzdat práci do IS/STAG.
Nejpozději v termínu odevzdání práce (dle harmonogramu akademického roku PřF), ale ideálně dříve (počítejte s časem na tisk práce – v této sekci Odevzdání práce – bod 4). - Podat přihlášku k SZZ a obhajobám (na webu studijního oddělení/na stojánku u studijního).
Dle harmonogramu PřF (obvykle několik dní po termínu odevzdání do IS/STAG, nebo souběžně s termínem odevzdání). - Nechat vytisknout práci dle pokynů v Ustanovení KGEO k závěrečným pracím a vzorové kvalifikační práci.
Minimálně během týdne odevzdání elektronické verze práce do IS/STAG. Copycentra jsou schopná obvykle tisknout i do 2. dne, ale závisí na tom výrazně cena služby. - Tištěnou verzi práce odevzdat na sekretariátu katedry.
Nejpozději přesně týden po termínu stanoveném harmonogramem PřF pro odevzdání práce do IS/STAG.
Témata závěrečných prací
Interní vedoucí závěrečných prací
Obory: sociální a regionální geografie, geografie životního prostředí
- Regionální disparity zemí EU a jejich proměny (lze dále diferencovat disparity populační, ekonomické, sociální event. kulturní; popř. dle skupiny států, za jednotky NUTS II) – (DP)
- Globální vývojové změny makroregionů světa a jejich příčiny
- Geografie problémových oblastí mikroregionů Ústeckého kraje (např. tzv. sociálně vyloučené lokality, sociální stres) – (BP/DP)
- Česká vysokoškolská geografie a srovnání se zeměmi EU (metodiky hodnocení vysokých škol, řazení geografie mezi skupiny věd, hlavní geografické přínosy, event. geografické školy) – (DP)
- Hodnocení postavení Česka v rámci zemí Evropské unie a světa (poukázat na reálné postavení a na mnohdy neobjektivní pohled ze strany politiků či veřejných medií)
doc. RNDr. Martin Balej, Ph.D.
Obory: krajinná ekologie, geoekologie
- Tvorba abiokomplexů malého modelové oblasti
- Percepce krajiny, změn v krajině – komparace různých sociálních skupin
- Tvorba abiokomplexů a vymezení střetů a rezerv v území
Obory: kartografie, regionální rozvoj
- Role administrativních regionů na utváření regionální identity
- Proměny administrativních hranic států bývalého Rakouska-Uherska
- Vnímání hranic obyvatelstvem regionů
- Geografická jména jako symbol území
- Nová regionálně geografická charakteristika regionu
- Geografické téma věnující se Banátu v Rumunsku (při Erasmus Temešvár)
- Výzkumná témata nové regionální geografie (regionální identita a identita regionů, hranice, geografická jména, symboly)
doc. PhDr. RNDr. Jan D. Bláha, Ph.D.
Obory: kartografie, hodnocení kartografických děl, kognitivní mapování, kulturní geografie
- Uplatnění mentálního mapování v geografickém výzkumu (BP, DP)
- Uplatnění mentálního mapování v regionální geografii (BP, DP, lze koncipovat i didakticky)
- Geografická vizuální informace / Vizuální informace ve výuce geografie, vizualizace jevů v geografii (analýza a návrh nového řešení) (BP, DP)
- Fenomén hranic v geografii (BP, DP)
- Bližší specifikace témat podá rád vyučující.
Obory: geoinformatika, krajinná ekologie
- Prostorové analýzy dostupnosti služeb (BP, DP)
- Volební geografie z pohledu prostorových dat (BP, DP)
- Geografie urgentní medicíny, zpracování a vyhodnocení dat (spolupráce s Krajem a Zdravotnickou záchrannou službou) (BP, DP)
- Vliv politických hranic na vývoj krajiny (BP, DP)
- Metody Deep Learning (strojové učení) v rozpoznání geoobjektů a klasifikaci leteckých a družicových snímků
Obory: geomorfologie
- Digitalizace záznamů o těžebních a výsypkových lokalitách v Mostecké pánvi v prostředí GIS
- Proměny krajiny Mostecké pánve vlivem antropogenní činnosti (vybrané lokality)
- Geomorfologické mapování či analýza vybrané lokality (možnost doplnění o využití UAV) + preference hnědouhelných lomů
Obory: fyzická geografie (hydrologie, meteorologie, klimatologie), geografie cestovního ruchu
- Vypracování algoritmu výpočtu pH srážek
- Geografická charakteristika vybraného povodí
- Geografická charakteristika Východního Krušnohoří
- Problematika sucha na vybraném území
Obory: rurální geografie, rozvoj venkova, ekonomická geografie, regionální geografie, regionální rozvoj / rozvoj venkova, prostorové plánování
- Transformace ekonomiky měst a regionů, hodnocení míry rozvoje
- Aktéři a podmínky rozvoje venkova, využití místních zdrojů
- Podnikání a práce z domu na venkově
- Řetězce přidané hodnoty na venkově a lokalizace venkovských ekonomik
- Nezemědělské venkovské ekonomiky s důrazem na průmyslové podniky/zóny na venkově
- Rurální idyla na obalech potravin
- Přeshraniční interakce a spolupráce v česko-německém příhraničí
- Průmyslové dědictví, industriální turismus a regionální rozvoj
Obory: fyzická geografie
- Přírodní hrozby a rizika v krajině (regionálně geografická studie)
- Terénní výzkum a dokumentace geologických a geomorfologických objektů v krajině (regionálně geografická studie) pro účely výuky fyzické geografie
Obory: politická a regionální geografie, geopolitika, ekonomická geografie
- Hrozby nacionalismu na příkladu regionu střední Asie
- Diktátorská politika a její dopady na národnostní složení států střední Asie
- Migrace čínských obyvatel do střední Asie v kontextu stavby železnice Nová hedvábná stezka
- Čínské velmocenské ambice na africkém kontinentu
RNDr. Silvie R. Kučerová, Ph.D.
Obory: geografie vzdělávání, geografické vzdělávání, regionální rozvoj, rurální geografie, kulturní geografie
- Geografické aspekty vývoje sítě škol ve vybrané oblasti Česka nebo jiného státu
- Komparace vývoje sítě škol v Česku a v zahraničí
- Faktory volby školy (základní či střední)
- Marketizace školství
- Dopady válečného dění na Ukrajině na vztahy základních škol a jejich komunit (např. umisťování dětí ukrajinských válečných běženců do škol)
- Image městské a venkovské základní školy
- Prostorové souvislosti umístění rodiči oblíbených versus problémových škol
- Vliv základního školství na formování regionální identity obyvatel
- Rozvojové problémy periferních oblastí (nejrůznější problémy vyplývající z perifernosti území); vhodné reflektovat důsledky krizových událostí posledních let
- Rozvojové problémy strukturálně postižených oblastí (nejrůznější problémy především společenského, kulturního a ekonomického charakteru; vhodné reflektovat důsledky krizových událostí posledních let
- Dědictví minulosti a rozvoj lokalit a regionů, revitalizace prostředí (path-dependency)
- Hranice, pohraničí se zaměřením na sociokulturní otázky (sociokulturní otázky pohraničí Česka dosidlovaného po 2. světové válce)
Jsou vítány vlastní návrhy témat z oblasti geografie vzdělávání nebo územního rozvoje.
Obory: regionální geografie, interpretace kulturního/přírodního dědictví, didaktika geografie/místně zakotvené učení
- Interpretace kulturně historického dědictví pomocí naučných prvků v krajině (případová studie, analýza)
- Interpretace místního kulturního/přírodního dědictví z perspektivy udržitelného života v příhraničí
- Interpretace hodnot krajiny (vybraný příklad z česko-německého pohraničí)
- Místně zakotvená badatelská výuka jako forma (environmentálního, geografického) vzdělávání pro II. stupeň ZŠ/gymnázia: Návrh výukového programu
- Za poznáním místního kulturního/přírodního dědictví: Návrh vzdělávacího programu (mládež, dospělí)
- Metody místně zakotveného učení/Questing ve výuce na II. stupni ZŠ/gymnáziu
- Questing jako jedna z forem interpretace a poznávání místního přírodního/kulturního dědictví Ústeckého kraje
- Udržitelný život a rekreace/turismus v Krušných horách (případová studie)
- Citlivé kulturní dědictví (dissonant heritage), případová studie/analýza ze SZ Čech
- Analýza návštěvnosti a mobility turistů v/po Krušných horách
Obory: ekonomická geografie, rurální geografie a regionální rozvoj
- Proměny venkovských regionů/lokalit (lze zaměřit na dílčí aspekty proměny a téma řešit kvalitativně, kvantitativně, či kombinovaně)
Obory: regionální geografie Evropy (stř. a JV), dějiny geografie a cestovatelství
- Geografická charakteristika vybraných (zejména evropských) regionů
- Aktuální problémy cestovního ruchu a jejich geografické souvislosti
- Dějiny geografie (opomíjené osobnosti apod.)
- Geografie sportu
Obory: životní prostředí, fyzická geografie, geografie vzdělávání
- Rozšíření invazních neofytů ve vybraném území
- Geografické aspekty a environmentální dopady produkce ořechů
- Geografické aspekty a environmentální dopady chovu psů a koček
- Environmentální dopady digitalizace
- Postoje veřejnosti k opatřením na ochranu klimatu
Obory: geografie vzdělávání, 3D modelování
- 3D rekonstrukccé zaniklého sídla
- 3D rekonstrukce bývalého kampusu UJEP
- 3D rekonstrukce zaniklé lokality v Ústí nad Labem
- Analýza potenciálu využití 3D modelu zaniklé krajiny v cestovním ruchu
- Tvorba databáze zaniklých lokalit města Ústí n. L. s využitím platformy ArcGIS Online
- Využití platformy ArcGIS Online pro výuku zeměpisu (vhodné pro učitelské obory)
- Koncept volby školy
- Problematika spádových obvodů či mimospádových žáků základních škol
- Problematika kapacit škol a počtu žáků
- Vývoj vzdělanosti populace v Česku (prostorové aspekty)
- Dostupnost studijních oborů středních škol v Česku
Jsou vítány vlastní návrhy témat z oblasti geografie vzdělávání a 3D modelování.
Obory: urbánní environmentalistika, životní prostředí
- Urban Health
- Problémy měst
Obory: rurální geografie, ekonomická geografie
- Analýzy dílčích problémů starých průmyslových regionů a možností jejich řešení (např. odliv obyvatel, sociální vyloučení, kvalita veřejného prostoru)
- Proměny lidského (např. brain drain) a sociálního kapitálu v Ústeckém a Karlovarském kraji, vybraných mikroregionech, nebo městech
- Transformace starých průmyslových regionů/měst (lze zaměřit na dílčí aspekty transformace a téma řešit kvalitativně, kvantitativně, či kombinovaně)
- Aktéři změny v hospodářsky slabých a strukturálně postižených regionech (lze zaměřit na specifické rozvojové téma – např. malé a střední podnikání, posilování sociálního a lidského kapitálu, sociální začleňování, inovace apod.)
- Další příbuzná regionálně rozvojová témata cílená spíše na komplexní pojetí rozvoje, nebo na jeho sociální a ekonomické aspekty (nikoli čistě na environmentální aspekty)
Obory: geomorfologie, přírodní rizika, environmentální dějiny, životní prostředí (měst)
- Zmírňování vybraných přírodních rizik (percepce rizik, hodnocení zranitelnosti, územně-plánovací opatření)
- Konflikty o využití území (percepce rozvojových priorit, zdroje, argumantace a průběh konfliktů)
- Analýzy vybraných historických přírodních hazardů (restrospektivní analýzy, tvorba geodatabází, vazba na proměny krajiny a společnosti)
- Vybrané problémy životního prostředí sídel (dopady, monitoring, územně-plánovací opatření)
Obory: fyzická geografie, antropogenní geomorfologie, historická geografie a environmentální dějiny
- Scénické silnice v USA
- Systém agrárních valů na vrcholu Hradiště u Litoměřic
- Agrární terasy zaniklých chmelnic na Úštecku
- Typologie plužin s využitím krajinných metrik
- Morfologická diverzita agrárních tvarů reliéfu v Krkonoších
- Komparace vybraných parametrů agrárních valů v Krušných horách a v Českém středohoří
- Vztah mezi vlastnostmi reliéfu a změnami ve využití ploch v letech 1843–2000 mezi Litoměřicemi a Liběchovem s důrazem na vinic
Obory: demografie
- Nejlidnatější země světa – Čína nebo Indie (demografický vývoj, problémy demografického vývoje, regionální rozdíly apod.)
- Diferenciace naděje dožití ve zdraví v Evropě (vztah k naději dožití, jakou část života prožijí obyvatelé různých evropských zemí v nemoci, souvislosti naděje dožití naděje dožití ve zdraví)
- Regionální aspekty šíření onemocnění COVID-19 v Česku/Evropě (dopady pandemie včetně poklesu naděje dožití ve vyspělých zemích)
- Historický vývoj obyvatelstva a jeho struktury na území současného Ústeckého kraje dle výsledků sčítání lidu, včetně aktuálních výsledků ze sčítání 2021
Po dohodě další témata z oblasti demografie, geografie dopravy a odpadového hospodářství.
Obory: rurální geografie, potravinová geografie, geografie jídla, udržitelnost
- Mlékárenský průmysl ve vybraném území z pohledu regionálních hodnotových řetězců (DP).
- Zemědělské podniky ve vybraném regionu a jejich strategie přežití v dobách krize (BP i DP).
- Lokální potraviny v nabídce nadnárodních řetězců (BP i DP).
- Lokální potraviny a ideální způsob jejich distribuce ke spotřebitelům (BP i DP).
- Dostupnost lokálních potravin ve vybraném městě (BP).
- Lokální potraviny ve veřejném stravování (školní jídelny, nemocnice, domovy důchodců, apod.) (BP i DP).
- Myslivost na českém venkově a její potenciál z hlediska udržitelnosti (BP).
Student/ka může navrhnout vlastní téma zaměřené na problematiku udržitelnosti zemědělsko-potravinových systémů a rozvoje venkova.
Obory: udržitelná mobilita, environmentálně motivované nástroje v dopravě
- Dopravní problémy malých a středních měst střední a východní Evropy
- Hodnocení plánů udržitelné městské mobility
- Změny dopravního chování v závislosti na projevu klimatické změny
- Geografie bariér na příkladu českých měst
- Hodnocení a budoucí rozvoj dopravní sítě vybraného regionu
- Vnímání bezpečnosti dopravy žáky základních/středních škol
Mgr. Michaela Štěbetáková, Ph.D.
Obory: udržitelný cestovní ruch, lokální ekonomika v chráněných územích
- Potenciál ekoturismu/agroturismu v Česku
- Marketingová strategie vybrané destinace
- Životní cyklus destinace na konkrétním případu (popsání dané destinace v čase, porovnání konkrétních míst v jednotlivých fázích cyklu)
- Časová dynamika vybrané destinace (sezónnost, denní změny návštěvnosti)
- Speciální formy cestovního ruchu na příkladu ČR
Obory: geografické vzdělávání, vizuální geografická informace, didaktika primárního přírodovědného vzdělávání, regionální geografie
- Didaktické ztvárnění vybraného tematického celku ve výuce geografie (pouze BP)
- Pedagogické praxe ve vysokoškolském studiu (jejich hodnocení, analýza, srovnání, reflexe apod.)
- Geografické hodnocení vybraného regionu
- Analýza / hodnocení učebnic geografie nebo školních atlasů a jejich vlivy na procesy učení či vyučování
- Dětská pojetí a miskoncepce ve výuce geografie
- Analýza změn geografického kurikula
- Zjišťování názorů a postojů učitelů k didaktickým pomůckám (např. učebnice, školní atlasy apod.)
- Využití obrysových map a výuka místopisu na základní nebo středních školách
- Výzkum procesu učení pomocí metody eye-trackingu (metoda měří pohyby učí a lze z ní určit, na “co” jedinec zaměřuje svou pozornost a na co nikoliv) – bližší informace u vyučujícího
Případně další témata z oblasti geografického vzdělávání / didaktiky geografie (na základní, střední či vysoké škole, příp. mezi širší veřejností).
Externí vedoucí závěrečných prací
RNDr. Adam Emmer, Ph.D. (CzechGlobe)
(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Pavla Rašku)
- „Dam removals“ a jejich vliv na erozně-akumulační poměry a geomorfologické procesy
- Geografie, bibliometrie a trendy geomorfologického výzkumu ve střední Evropě
- Přírodní hrozby v Youtube videích
RNDr. Jan Klimeš, Ph.D. (Ústav struktury a mechaniky hornin AV ČR, v.v.i.)
(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Pavla Rašku)
- Využití geo- a earth-cachingu ve výuce/propagaci geomorfologie/fyzické geografie
- Historie využití půdy území v povodí potoka Rytina, České středohoří
Povodí Ohře, s.p.
(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Ivana Farského)
- Geomorfologický rozbor údolní nivy ve vztahu k povodním (konkrétní lokalita)
- Analýza historických povodní v konkrétním povodí (příčina, průběh, následek)
- Zhodnocení vývoje území za několik desetiletí (i s využitím leteckých a satelitních snímků)
- Zdokumentování vývoje hydrografie v povodí Bíliny (vodní toky, vodní stavby)
- Vliv geografických faktorů na výskyt povodní v povodí Ohře (povodí Ploučnice, povodí Bíliny ad.)
- Vyhodnocení vodohospodářského tématu pomocí GIS, IDRISI, DPZ apod. – analýza území (hydrologie, ochrana pozemků, eroze, vodní zdroje apod.)
Správa Chráněné krajinné oblasti České středohoří
Při zájmu o konkrétní téma si student/ka nejprve domluví vedení práce s interním pracovníkem katedry a společně dále kontaktují příslušnou osobu na AOPK, s níž upřesní zadání práce. Externisté vystupují jako konzultanti příslušných kvalifikačních prací.
- Obnova funkce revitalizované krajiny Podkrušnohoří
- Revitalizace krajiny Českého středohoří z pohledu vodního hospodářství
- Monitoring fyzikálně – chemických, biologických a hydromorfologických kvalit vybraných vodních toků
- Analýza územních plánů na území CHKO České středohoří s ohledem na riziko svahových pohybů.
- Agrolesnictví v polovině 19. století v CHKO České středohoří
- Změna hustoty sídelní sítě v oblasti Českého středohoří v období 20. – 21. století
- Krajinářsky významná zeleň ve vybrané části CHKO České středohoří
- Analýza vývoje využití území na Lounsku
- Preventivní hodnocení krajinného rázu (PHKR) pro vybranou oblast krajinného rázu (OKR) v CHKO České středohoří
- Nášlapné kameny jako inovativní řešení biokoridoru na Lounsku
Podorobnější popis jednotlivých témat zde.