Závěrečné práce

Interní vedoucí závěrečných prací

doc. RNDr. Jiří Anděl, CSc.

Obory: sociální a regionální geografie, geografie životního prostředí

  • Regionální disparity zemí EU a jejich proměny (lze dále diferencovat disparity populační, ekonomické, sociální event. kulturní; popř. dle skupiny států, za jednotky NUTS II) – (DP)
  • Globální vývojové změny makroregionů světa a jejich příčiny
  • České regiony NUTS II – geografické hodnocení, specifika a problémy regionů (Severozápad, atd., identická metodika pro odlišná území, série BP) – (BP)
  • Geografie problémových oblastí mikroregionů Ústeckého kraje (např. tzv. sociálně vyloučené lokality, sociální stres) – (BP/DP)
  • Česká vysokoškolská geografie a srovnání se zeměmi EU (metodiky hodnocení vysokých škol, řazení geografie mezi skupiny věd, hlavní geografické přínosy, event. geografické školy) – (DP)
  • Registr závěrečných prací na katedře geografie UJEP v Ústí nad Labem a jejich hodnocení (BP)

doc. RNDr. Martin Balej, Ph.D.

Obory: krajinná ekologie, geoekologie

  • Tvorba abiokomplexů malého modelové oblasti
  • Percepce krajiny, změn v krajině – komparace různých sociálních skupin
  • Tvorba abiokomplexů a vymezení střetů a rezerv v území

Mgr. Martin Bartůněk

Obory: kartografie, regionální rozvoj

  • Role administrativních regionů na utváření regionální identity
  • Proměny administrativních hranic států bývalého Rakouska-Uherska
  • Vnímání hranic obyvatelstvem regionů
  • Geografická jména jako symbol území
  • Nová regionálně geografická charakteristika regionu
  • Geografické téma věnující se Banátu v Rumunsku (při Erasmus Temešvár)
  • Výzkumná témata nové regionální geografie (regionální identita a identita regionů, hranice, geografická jména, symboly)

doc. PhDr. RNDr. Jan D. Bláha, Ph.D.

Obory: kartografie, hodnocení kartografických děl, kognitivní mapování, kulturní geografie

  • Prostorové aspekty kultury/a kulturního dědictví (spíše BP)
  • Uplatnění mentálních map v geografickém výzkumu (BP i DP)
  • Geografická vizuální informace (ve výuce geografie), vizualizace jevů v geografii (BP i DP)
  • Výše uvedené jsou spíše oblasti, v rámci nichž lze téma práce řešit, bližší specifikace podá vyučující.
  • Kartografické kompetence studentů katedry geografie v letech 2010–2020 (DP) (konkrétní téma)

Mgr. Martin Dolejš, Ph.D.

Obory: geoinformatika, krajinná ekologie

  • Prostorové analýzy dostupnosti služeb (BP, DP)
  • Volební geografie z pohledu prostorových dat (BP, DP)
  • Geografie urgentní medicíny, zpracování a vyhodnocení dat (spolupráce s Krajem a Zdravotnickou záchrannou službou) (BP, DP)
  • Vliv politických hranic na vývoj krajiny (BP, DP)
  • Metody Deep Learning (strojové učení) v rozpoznání geoobjektů a klasifikaci leteckých a družicových snímků

Mgr. Radka Dužeková

Obory: geomorfologie

  • Digitalizace záznamů o těžebních a výsypkových lokalitách v Mostecké pánvi v prostředí GIS 
  • Proměny krajiny Mostecké pánve vlivem antropogenní činnosti (vybrané lokality)
  • Geomorfologické mapování či analýza vybrané lokality (možnost doplnění o  využití UAV) + preference hnědouhelných lomů

RNDr. Mgr. Ivan Farský, CSc.

Obory: fyzická geografie (hydrologie, meteorologie, klimatologie), geografie cestovního ruchu

  • Vypracování algoritmu výpočtu pH srážek
  • Geografická charakteristika vybraného povodí
  • Geografická charakteristika Východního Krušnohoří
  • Problematika sucha na vybraném území

RNDr. Mgr. Kristýna Flašarová

Obory: fyzická geografie, pedologie, paleogeografie kvartéru

  • Klimatické změny v kvartéru na základě studia spraší a paleopůd
  • Pedologie, půdní mapování

Mgr. Vladan Hruška, Ph.D.

Obory: rurální geografie, rozvoj venkova, ekonomická geografie, regionální geografie, regionální rozvoj / rozvoj venkova, prostorové plánování

  • Transformace ekonomiky měst a regionů, hodnocení míry rozvoje
  • Aktéři a podmínky rozvoje venkova, využití místních zdrojů
  • Podnikání a práce z domu na venkově
  • Řetězce přidané hodnoty na venkově a lokalizace venkovských ekonomik
  • Nezemědělské venkovské ekonomiky s důrazem na průmyslové podniky/zóny na venkově
  • Rurální idyla na obalech potravin
  • Přeshraniční interakce a spolupráce v česko-německém příhraničí
  • Průmyslové dědictví, industriální turismus a regionální rozvoj

RNDr. Alena Chvátalová, Ph.D.

Obory: fyzická geografie

  • Přírodní hrozby a rizika v krajině (regionálně geografická studie)
  • Terénní výzkum a dokumentace geologických a geomorfologických objektů v krajině (regionálně geografická studie) pro účely výuky fyzické geografie

Mgr. Tomáš Král

Obory: politická a regionální geografie, geopolitika, ekonomická geografie

  • Hrozby nacionalismu na příkladu regionu střední Asie
  • Diktátorská politika a její dopady na národnostní složení států střední Asie
  • Migrace čínských obyvatel do střední Asie v kontextu stavby železnice Nová hedvábná stezka
  • Čínské velmocenské ambice na africkém kontinentu

RNDr. Silvie R. Kučerová, Ph.D.

Obory: geografie vzdělávání, geografické vzdělávání, regionální rozvoj, rurální geografie, kulturní geografie

  • Geografické aspekty vývoje sítě škol ve vybrané oblasti Česka nebo jiného státu
  • Komparace vývoje sítě škol v Česku a v zahraničí
  • Faktory volby školy (základní či střední)
  • Marketizace školství
  • Dopady pandemie Covid-19 nebo válečného dění na Ukrajině na vztahy základních škol a jejich komunit (např. umisťování dětí ukrajinských válečných běženců do škol)
  • Image městské a venkovské základní školy
  • Prostorové souvislosti umístění rodiči oblíbených versus problémových škol
  • Vliv základního školství na formování regionální identity obyvatel
  • Rozvojové problémy periferních oblastí (nejrůznější problémy vyplývající z perifernosti území); vhodné reflektovat důsledky pandemie Covid-19
  • Rozvojové problémy strukturálně postižených oblastí (nejrůznější problémy především společenského, kulturního a ekonomického charakteru; vhodné reflektovat důsledky pandemie Covid-19
  • Dědictví minulosti a rozvoj lokalit a regionů, revitalizace prostředí (path-dependency)
  • Hranice, pohraničí se zaměřením na sociokulturní otázky (sociokulturní otázky pohraničí Česka dosidlovaného po 2. světové válce)

RNDr. Jiří Martínek, Ph.D.

Obory: regionální geografie Evropy (stř. a JV), dějiny geografie a cestovatelství

  • Geografická charakteristika vybraných (zejména evropských) regionů
  • Aktuální problémy cestovního ruchu a jejich geografické souvislosti
  • Dějiny geografie (opomíjené osobnosti apod.)
  • Geografie sportu

RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.

Obory: životní prostředí, fyzická geografie, geografie vzdělávání

  • Rozšíření invazních neofytů ve vybraném území
  • Geografické aspekty a environmentální dopady produkce ořechů
  • Geografické aspekty a environmentální dopady chovu psů a koček
  • Environmentální dopady digitalizace
  • Postoje veřejnosti k opatřením na ochranu klimatu

Mgr. Petr Meyer

Obory: geografie vzdělávání, GIS, kartografie, 3D modelování

  • Tvorba 3D modelu zaniklého sídla
  • 3D rekonstrukce bývalého kampusu UJEP
  • 3D rekonstrukce zaniklé lokality v Ústí nad Labem
  • Analýza potenciálu využití 3D modelu zaniklé krajiny v cestovním ruchu
  • Tvorba databáze zaniklých lokalit města Ústí n. L. s využitím platformy ArcGIS Online
  • Využití platformy ArcGIS Online pro výuku zeměpisu (vhodné pro učitelské obory)
  • Koncept volby školy
  • Problematika spádových obvodů či mimospádových žáků základních škol
  • Problematika kapacit škol a počtu žáků
  • Vývoj vzdělanosti populace v Česku (prostorové aspekty)
  • Dostupnost studijních oborů středních škol v Česku

Mgr. Eva Nedorostová

Obory: urbánní environmentalistika, životní prostředí

  • Urban Health
  • Problémy měst

Mgr. Jan Píša, Ph.D.

Obory: rurální geografie, ekonomická geografie

  • Analýzy dílčích problémů starých průmyslových regionů a možností jejich řešení (např. odliv obyvatel, sociální vyloučení, kvalita veřejného prostoru)
  • Proměny lidského (např. brain drain) a sociálního kapitálu v Ústeckém a Karlovarském kraji, vybraných mikroregionech, nebo městech
  • Transformace starých průmyslových regionů/měst (lze zaměřit na dílčí aspekty transformace a téma řešit kvalitativně, kvantitativně, či kombinovaně)
  • Proměny venkovských regionů/lokalit (lze zaměřit na dílčí aspekty proměny a téma řešit kvalitativně, kvantitativně, či kombinovaně)
  • Aktéři změny v hospodářsky slabých a strukturálně postižených regionech (lze zaměřit na specifické rozvojové téma – např. malé a střední podnikání, posilování sociálního a lidského kapitálu, sociální začleňování, inovace apod.)
  • Další příbuzná regionálně rozvojová témata cílená spíše na komplexní pojetí rozvoje, nebo na jeho sociální a ekonomické aspekty (nikoli čistě na environmentální aspekty)

doc. Mgr. Pavel Raška, Ph.D.

Obory: geomorfologie, přírodní rizika, environmentální dějiny, životní prostředí (měst)

  • Zmírňování vybraných přírodních rizik (percepce rizik, hodnocení zranitelnosti, územně-plánovací opatření)
  • Konflikty o využití území (percepce rozvojových priorit, zdroje, argumantace a průběh konfliktů)
  • Analýzy vybraných historických přírodních hazardů (restrospektivní analýzy, tvorba geodatabází, vazba na proměny krajiny a společnosti)
  • Vybrané problémy životního prostředí sídel (dopady, monitoring, územně-plánovací opatření)

Mgr. Jiří Riezner, Ph.D.

Obory: fyzická geografie, antropogenní geomorfologie, historická geografie a environmentální dějiny

  • Systém agrárních valů na vrcholu Hradiště u Litoměřic
  • Agrární terasy zaniklých chmelnic na Úštecku
  • „Nová divočina“ na příkladu Předního Cínovce
  • Vývoj sadů ve 20. století na příkladu vybrané lokality v Českém středohoří
  • Typologie plužin s využitím krajinných metrik
  • Morfologická diverzita agrárních tvarů reliéfu v Krkonoších
  • Komparace vybraných parametrů agrárních valů v Krušných horách a v Českém středohoří

Mgr. Kristýna Rybová, Ph.D.

Obory: demografie

  • Nejlidnatější země světa – Čína nebo Indie (demografický vývoj, problémy demografického vývoje, regionální rozdíly apod.)
  • Diferenciace naděje dožití ve zdraví v Evropě (vztah k naději dožití, jakou část života prožijí obyvatelé různých evropských zemí v nemoci, souvislosti naděje dožití naděje dožití ve zdraví)
  • Regionální aspekty šíření onemocnění COVID-19 v Česku/Evropě (dopady pandemie včetně poklesu naděje dožití ve vyspělých zemích)
  • Historický vývoj obyvatelstva a jeho struktury na území současného Ústeckého kraje dle výsledků sčítání lidu, včetně aktuálních výsledků ze sčítání 2021

Po dohodě další témata z oblasti demografie, geografie dopravy a odpadového hospodářství.


Mgr. Zdeňka Smutná

Obory: rurální geografie, potravinová geografie, geografie jídla, udržitelnost

  • Mlékárenský průmysl ve vybraném území z pohledu regionálních hodnotových řetězců (DP).
  • Zemědělské podniky ve vybraném regionu a jejich strategie přežití v dobách krize (BP i DP).
  • Lokální potraviny v nabídce nadnárodních řetězců (BP i DP).
  • Lokální potraviny a ideální způsob jejich distribuce ke spotřebitelům (BP i DP).
  • Dostupnost lokálních potravin ve vybraném městě (BP).
  • Lokální potraviny ve veřejném stravování (školní jídelny, nemocnice, domovy důchodců, apod.) (BP i DP).
  • Myslivost na českém venkově a její potenciál z hlediska udržitelnosti (BP).

Student/ka může navrhnout vlastní téma zaměřené na problematiku udržitelnosti zemědělsko-potravinových systémů a rozvoje venkova.


Mgr. Ondřej Šmíd

Obory: udržitelná mobilita, environmentálně motivované nástroje v dopravě

  • Dopravní problémy malých a středních měst střední a východní Evropy
  • Hodnocení plánů udržitelné městské mobility
  • Změny dopravního chování v závislosti na projevu klimatické změny
  • Geografie bariér na příkladu českých měst
  • Hodnocení a budoucí rozvoj dopravní sítě vybraného regionu
  • Vnímání bezpečnosti dopravy žáky základních/středních škol

Mgr. Michaela Štěbetáková

Obory: udržitelný cestovní ruch, lokální ekonomika v chráněných územích

  • Potenciál ekoturismu/agroturismu v Česku
  • Marketingová strategie vybrané destinace
  • Životní cyklus destinace na konkrétním případu (popsání dané destinace v čase, porovnání konkrétních míst v jednotlivých fázích cyklu)
  • Časová dynamika vybrané destinace (sezónnost, denní změny návštěvnosti)
  • Speciální formy cestovního ruchu na příkladu ČR

Mgr. Petr Trahorsch, Ph.D.

Obory: geografické vzdělávání, vizuální geografická informace, didaktika primárního přírodovědného vzdělávání, regionální geografie

  • Didaktické ztvárnění vybraného tematického celku ve výuce geografie (pouze BP)
  • Pedagogické praxe ve vysokoškolském studiu (jejich hodnocení, analýza, srovnání, reflexe apod.)
  • Geografické hodnocení vybraného regionu
  • Analýza / hodnocení učebnic geografie nebo školních atlasů a jejich vlivy na procesy učení či vyučování
  • Dětská pojetí a miskoncepce ve výuce geografie
  • Analýza změn geografického kurikula
  • Zjišťování názorů a postojů učitelů k didaktickým pomůckám (např. učebnice, školní atlasy apod.)
  • Využití obrysových map a výuka místopisu na základní nebo středních školách
  • Výzkum procesu učení  pomocí metody eye-trackingu (metoda měří pohyby učí a lze z ní určit, na “co” jedinec zaměřuje svou pozornost a na co nikoliv) – bližší informace u vyučujícího

Případně další témata z oblasti geografického vzdělávání / didaktiky geografie (na základní, střední či vysoké škole, příp. mezi širší veřejností).

Externí vedoucí závěrečných prací

RNDr. Adam Emmer, Ph.D. (CzechGlobe)

(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Pavla Rašku)

  • „Dam removals“ a jejich vliv na erozně-akumulační poměry a geomorfologické procesy
  • Geografie, bibliometrie a trendy geomorfologického výzkumu ve střední Evropě
  • Přírodní hrozby v Youtube videích

RNDr. Jan Klimeš, Ph.D. (Ústav struktury a mechaniky hornin AV ČR, v.v.i.)

(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Pavla Rašku)

  • Využití geo- a earth-cachingu ve výuce/propagaci geomorfologie/fyzické geografie
  • Historie využití půdy území v povodí potoka Rytina, České středohoří

Povodí Ohře, s.p.

(při zájmu o téma kontaktujte nejprve Ivana Farského)

  • Geomorfologický rozbor údolní nivy ve vztahu k povodním (konkrétní lokalita)
  • Analýza historických povodní v konkrétním povodí (příčina, průběh, následek)
  • Zhodnocení vývoje území za několik desetiletí (i s využitím leteckých a satelitních snímků)
  • Zdokumentování vývoje hydrografie v povodí Bíliny (vodní toky, vodní stavby)
  • Vliv geografických faktorů na výskyt povodní v povodí Ohře (povodí Ploučnice, povodí Bíliny ad.)
  • Vyhodnocení vodohospodářského tématu pomocí GIS, IDRISI, DPZ apod. – analýza území (hydrologie, ochrana pozemků, eroze, vodní zdroje apod.)

Správa Chráněné krajinné oblasti České středohoří

Při zájmu o konkrétní téma si student/ka nejprve domluví vedení práce s interním pracovníkem katedry a společně dále kontaktují příslušnou osobu na AOPK, s níž upřesní zadání práce. Externisté vystupují jako konzultanti příslušných kvalifikačních prací.

  • Obnova funkce revitalizované krajiny Podkrušnohoří
  • Revitalizace krajiny Českého středohoří z pohledu vodního hospodářství
  • Monitoring fyzikálně – chemických, biologických a hydromorfologických kvalit vybraných vodních toků
  • Analýza územních plánů na území CHKO České středohoří s ohledem na riziko svahových pohybů.
  • Agrolesnictví v polovině 19. století v CHKO České středohoří
  • Změna hustoty sídelní sítě v oblasti Českého středohoří v období 20. – 21. století
  • Krajinářsky významná zeleň ve vybrané části CHKO České středohoří
  • Analýza vývoje využití území na Lounsku
  • Preventivní hodnocení krajinného rázu (PHKR) pro vybranou oblast krajinného rázu (OKR) v CHKO České středohoří
  • Nášlapné kameny jako inovativní řešení biokoridoru na Lounsku

Podorobnější popis jednotlivých témat zde.