Sekce geografie vzdělávání
RNDr. Silvie R. Kučerová, Ph.D.
Místnost: CPTO-5.54, Telefon: +420 475 28 6770 , E-mail: silvie.kucerova@ujep.cz
Mgr. Petr Meyer
Místnost: CPTO-5.53, Telefon: +420 475 28 6768, E-mail: petr.meyer@ujep.cz
Cílem sekce geografie vzdělávání je rozvoj prostorového myšlení a uplatňování geografických teoreticko-metodologických přístupů v oblasti vzdělávání. Naše ambice směřují k tomu, aby se nahlížení procesů a mechanismů, které se odehrávají ve vzdělávání, rozšiřovalo také o nahlížení perspektivou geografického prostoru. Zaměřujeme se především na úroveň primárního a sekundárního vzdělávání.
Realizujeme tyto činnosti:
- podporu nahlížení školství z perspektivy geografického prostoru (školská síť v prostoru, dojížďka do škol a spádové obvody, faktory rodičovské volby školy, vzdělávání ve veřejném prostoru)
- výzkumnou činnost v oblasti geografie vzdělávání (tedy geografie, která se zabývá prostorovými aspekty vzdělávací činnosti, a to jak stranou nabídky a realizace vzdělávání, tak stranou poptávky)
- práci s daty o školství opatřenými o prostorovou informaci, znázornění informací prostřednictvím map a geografických informačních systémů
- konzultační platformu pro zřizovatele a vedení základních a středních škol v otázkách prostorových vztahů v regionálním školství
Publikační činnost
Články v odborných časopisech
- MEYER, P., KUČEROVÁ, S. R. (2023). Development of the basic school network in Czechia in the last three decades: Changes and current challenges. Geografický časopis, 75(4), s. 393–408.
- KUČEROVÁ, S. R., MEYER, P., KUČERA, Z., RYBOVÁ, K., ŠMÍD, J. (2022). Rural elementary school: variability of types in a diverse countryside. Geografie, 127 (1), s. 75–98.
- DVOŘÁK, D., MEYER, P. , KUČEROVÁ, S. R., VYHNÁLEK, J., ŠMÍD, O. (2020). Changing places, changing tracks: Inter-school mobility among Czech secondary students. Journal of Pedagogy, 11 (1), s. 83–105.
- KUČEROVÁ, S. R., DVOŘÁK, D., MEYER, P., BARTŮNĚK, M. (2020). Dimensions of centralization and decentralization in the rural educational landscape of post-socialist Czechia. Journal of Rural Studies, 74, s. 280–293.
- MEYER, P., KUČEROVÁ, S. R. (2018). Do pupils attend the nearest elementary school to their homes? Factors in school choice in the urban environment of Liberec, Czechia. AUC Geographica, 53(2).
- KUČEROVÁ, S. R., BLÁHA, J. D., KUČERA, Z. (2015). Transformations of spatial relationships within elementary education provision: A case study of changes in two Czech rural areas since the second half of the 20th century. Moravian Geographical Reports, 23(1), s. 34–44. ISSN 1210–8812.
- KUČEROVÁ, S. R., BLÁHA, J. D., PAVLASOVÁ, Z. (2015). Malé venkovské školy na trhu se základním vzděláváním: Jejich působnost a marketing na příkladu Turnovska. Sociologický časopis, 51(4), s. 607–636. ISSN 0038-0288.
Odborné knihy
- GRISTY, C., HARGREAVES, L., KUČEROVÁ, S. R. (eds.) (2020): Educational Research and Schooling in Rural Europe: An Engagement With Changing Patterns of Education, Space, and Place. Information Age Publishing, Charlotte (USA), 395 s.
- KUČEROVÁ, S. R. (2012). Proměny územní struktury základního školství v Česku. Česká geografická společnost, 209 s. ISBN: 978-80-904521-8-3.
Kapitoly v odborných knihách
- DVOŘÁK, D., KUČEROVÁ, S. R., SIMONOVÁ, J., MEYER, P., KUČERA, Z., ŠMÍD, J. (2020). Coming of age in the Czech countryside. In: Schaft, K. A., Stanić, S., Horvatek, R. Maselli, A. (eds.): Rural youth at the crossroads. Routledge, s. 90–115.
- KUČEROVÁ, S. R., MEYER, P., TRAHORSCH, P. (2020). Factors influencing elementary education systems in selected European countries. In: Gristy, C., Hargreaves, L., Kučerová, S. R. (eds.). Educational research and schooling in rural Europe. Information Age Publishing, 21.–49.
- KUČEROVÁ, S. R., TRNKOVÁ, K., MEYER, P. (2019). Changing structures and the role of education in the development of the educational system in Czechia. In Jahnke, H., Kramer, C., Meusburger, P. (eds.): Geographies of Schooling. Knowledge and Space, 14. Springer, Cham, s. 125–144.
Projekty
- GA ČR č. 20-18545S (2020–2022). Žádané školy: Podmínky volby základní školy ve venkovském prostoru.
- IGA/SGS UJEP č. 2018-53-004-2 (2018–2019). Formování spádových obvodů základních škol v typologicky odlišných regionech.
- GA ČR č. P404/12/P374 (2012–2014). Institucionální spolupráce v regionech jako nástroj překonávání prostorových nerovností v přístupu k elementárnímu vzdělávání.