Mgr. Petr Trahorsch, Ph.D.
Zástupce vedoucího katedry
Odborné zaměření: geografické vzdělávání, regionální geografie
Místnost: CPTO-5.54, Telefon: +420 475 28 6771, E-mail: petr.trahorsch@ujep.cz
Konzultační hodiny: úterý 9–10:00, čtvrtek 12–13:00
Osobní profil
Petr Trahorsch vystudoval učitelství geografie a tělesné výchovy na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Postgraduální studium dokončil v roce 2020 na téže univerzitě s disertační prací zaměřenou na výzkum vizuálií v učebnicích geografie a diagnostiku dětských pojetí. Ve výuce se zaměřuje primárně na didaktiku geografie a implementaci nových přístupů regionální geografie do výuky. V současnosti působí také jako tajemník Severočeské pobočky České geografické společnosti. V neposlední řadě je i učitelem zeměpisu na základní škole.
Vzdělání a odborný růst
- 2014 (Bc.) Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem (tělesná výchova a geografie)
- 2016 (Mgr.) Přírodovědecká fakulta UJEP v Ústí nad Labem (učitelství geografie-tělesné výchovy pro střední školy)
- 2020 (Ph.D.) Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem (Didaktika primárního přírodovědného vzdělávání)
Odborné aktivity
- 2016–2020 katedra geografie, Přírodovědecká fakulta UJEP v Ústí nad Labem (vědecký pracovník)
- 2020– katedra geografie, Přírodovědecká fakulta UJEP v Ústí nad Labem (odborný asistent)
- 2020– centrum podpory přírodovědného vzdělávání, PřF UJEP (zástupce vedoucí centra)
Významné publikace z poslední doby
- TRAHORSCH, P., KNECHT, P. (2021). Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie. Geographia Cassoviensis, 15(1): 56–70.
- TRAHORSCH, P. BLÁHA, J. D., KUČEROVÁ, S. R. (2020). The usability of economic maps for students of various age groups: an example for a discussion of a multi-stage concept of teaching aids. International Research in Geographical and Environmental Education, 29(2): 129–145. https://1url.cz/hzisB
- TRAHORSCH, P., FROLÍK, F. (2020). Pedagogický konstruktivismus a jeho aplikace ve výuce geografie. Geografické rozhledy, 30(2): 34–37.
- TRAHORSCH, P. & BLÁHA, J. D. (2019). Visual representation of the curriculum in geography textbooks: the structure of visuals in educational medium analysis. IARTEM e-Journal, 11(2): 1–20.
- TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D., CHYTRÝ, V. (2019). Comparative analysis of the quality of visuals in geography textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. Review of International Geographical Education Online, 9(2): 264–283.
Projekty
- IGA UJEP/SGS (2020–2022). Diagnostika dětských pojetí vybraných geografických fenoménů u žáků primární a nižší sekundární školy, člen týmu
- TA ČR č. TL02000114 (2019–2022). Implementace mapových dovedností do geografické́ výuky v rámci nižšı́ho sekundárního vzdělávání, člen týmu.
- IGA UJEP/SGS (2017–2019). Vizuálie v učebnicích zeměpisu a vlastivědy a jejich vliv na vznik miskoncepcí, hlavní řešitel
- GA ČR č. 16-01003S (2016–2018). Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání, člen týmu
Členství v odborných organizacích
- Česká geografická společnost (2016–)
- Česká asociace pedagogického výzkumu (2017–)