Sekce vzdělávání v geografii
Mgr. Petr Trahorsch, Ph.D.
Místnost: CPTO-5.54, Telefon: +420 475 28 6771, E-mail: petr.trahorsch@ujep.cz
RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D.
Místnost: CPTO-4.29, Telefon: +420 475 28 6757, E-mail: tomasmat@seznam.cz
doc. PhDr. RNDr. Jan D. Bláha, Ph.D.
Místnost: CPTO-4.30, Telefon: +420 475 28 6758, E-mail: jan.d.blaha@ujep.cz
Cílem sekce vzdělávání v geografii je podporovat rozvoj geografického vzdělávání (nejen) v regionu severozápadního Česka. Ambicí členů Centra je zprostředkovat komunikaci mezi pedagogickou praxí a akademickou sférou tak, aby nové poznatky geografického výzkumu byly co nejefektivněji a nejrychleji implementovány do praxe výuky na základních a středních školách.
Realizujeme tyto činnosti:
- podporu výuky zeměpisu a tedy i učitelů tohoto předmětu (např. zprostředkování didaktických prostředků učitelům, pořádání vzdělávacích akcí pro učitele),
- realizaci výuky geograficko-didaktických předmětů na katedře geografie UJEP (příprava budoucích učitelů zeměpisu),
- komunikaci se školami či dalšími vzdělávacími institucemi,
- výzkumnou činnost v oblasti geografického vzdělávání (realizace výzkumných projektů, publikace výzkumných studií apod.).
Publikační činnost
Články v odborných časopisech
- ČISTECKÁ, B. MATĚJČEK, T. (2021). Využití příběhů v učebnicích zeměpisu. Geografické rozhledy, 30(5), 22–25.
- TRAHORSCH, P., KNECHT, P. (2021). Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie. Geographia Cassoviensis, 15(1): 56–70.
- MATĚJČEK, T., BARTOŠ, J., KUČEROVÁ, S. R. (2020). Which subjects contribute to the teaching of cross-curricular topic Environmental Education at elementary schools in Czechia?. AUC Geographica, 55(2), 200–209.
- MEYER, P. (2020). Od ručně kreslené mapy k počítačové hře. Geografické rozhledy, 29(5), 28–29.
- TRAHORSCH, P. BLÁHA, J. D., KUČEROVÁ, S. R. (2020). The usability of economic maps for students of various age groups: an example for a discussion of a multi-stage concept of teaching aids. International Research in Geographical and Environmental Education, 29(2): 129–145.
- TRAHORSCH, P., FROLÍK, F. (2020). Pedagogický konstruktivismus a jeho aplikace ve výuce geografie. Geografické rozhledy, 30(2): 34–37.
- MÍK, M., MATĚJČEK, T. (2019). Návrh vizualizace ekologické stopy. Geografické rozhledy, 28(5), 16–19.
- TRAHORSCH, P. & BLÁHA, J. D. (2019). Visual representation of the curriculum in geography textbooks: the structure of visuals in educational medium analysis. IARTEM e-Journal, 11(2): 1–20.
- TRAHORSCH, P., BLÁHA, J. D., CHYTRÝ, V. (2019). Comparative analysis of the quality of visuals in geography textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. Review of International Geographical Education Online, 9(2): 264–283.
- KUČEROVÁ, S. R., KUČERA, Z., NOVOTNÁ, K. (2018): Formation of a regional image through geography textbooks: The case of north-west Bohemia. Norsk Geografisk Tidsskrift–Norwegian Journal of Geography, 72(3): 176–195.
- MATĚJČEK, T. (2018). Globální systémy ve školní výuce. Geografické rozhledy, 27(4), 14–15.
- MATĚJČEK, T. (2018). Pěstování řepky – novodobý fenomén (nejen) české krajiny. Geografické rozhledy, 28(1), 22–25.
- MEYER, P. (2017). 3D modely v geografii a jejich nevyužitý potenciál. Geografické rozhledy, 26(4): 20–21.
- BLÁHA, J. D., MEYER, P. (2016). Jižní oceán v mentálních mapách žáků. Geografické rozhledy, 25(3): 14–16.
Projekty
- IGA UJEP/SGS (2023–2024). Kritická místa ve vysokoškolském kartografickém vzdělávání.
- IGA UJEP/SGS (2020–2022). Diagnostika dětských pojetí vybraných geografických fenoménů u žáků primární a nižší sekundární školy.
- TA ČR č. TL02000114 (2019–2022). Implementace mapových dovedností do geografické́ výuky v rámci nižšı́ho sekundárního vzdělávání.
- IGA UJEP/SGS (2017–2019). Vizuálie v učebnicích zeměpisu a vlastivědy a jejich vliv na vznik miskoncepcí.
- GA ČR č. 16-01003S (2016–2018). Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání.
Obrysové mapy
Obrysové mapy jsou jednou z nejpoužívanějších pomůcek výuky místopisných pojmů. Řada obrysových map, které jsou dostupné v učebnicích, na webu či v dalších didaktických prostředcích však neposkytují učiteli možnost diferencovat výuku podle jejích cílů. Z toho důvodu vytvořil autorský kolektiv Centra geografie vzdělávání a vzdělávání v geografii (GEOEDU) editovatelné obrysové mapy, v rámci nichž má učitel možnost si sám zvolit, které místopisné prvky se na výsledné obrysové mapě zobrazí a které nikoliv. Cílem vytvořených editovatelných obrysových map je tak umožnit učitelům diferencovat výuku místopisných pojmů pomocí obrysových map z pohledu specifik žáků, jeho stylu výuky i cílů vzdělávání. Nabízené obrysové mapy může učitel editovat přímo v prostředí Powerpoint, které je pro vyučující známé a nepotřebují k němu speciální software či registraci.
3D tisk
3D tisk se stává čím dál tím rozšířenější a dostupnější technologií. Je využíván v mnoha různých oborech, geografii a vzdělávání nevyjímaje. Tato technologie poskytuje celou řadu možností, jak její výsledky využít (nejen) v geografickém vzdělávání. Ve výzkumném centru GEOEDU pracujeme s technologií FDM (Fused Deposition Modeling), která funguje na principu tavení plastu (filamentu) a jeho postupném vrstvení. Prostřednictvím této technologie jsme tak vytvořili několik didaktických pomůcek do výuky geografie (mapové puzzle, zemské těleso a glóbus), které si můžete volně stáhnout, vytisknout a používat. Naše produkty však nejsou určeny ke komerčnímu využití. Aktuálně pracujeme na dalších didaktických pomůckách, jako jsou puzzle litosférických desek či reliéfu.
Pokud neovládáte technologii 3D tisku či nemáte k dispozici 3D tiskárnu, nezoufejte. Vezměte naše data, pošlete je do zakázkového tisku a oni Vám je rádi vytisknou. Pevně však věříme, že na většině škol se budete mít na koho obrátit, případně se na našich datech můžete sami 3D tisk naučit.